Yamada is een toonaangevende producent van lucht aangedreven membraanpompen en bijbehorende accessoires. Deze pompen worden gebruikt voor het verpompen van vloeistoffen, zoals chemicaliën, verf, oliën, voedingsmiddelen en water. Het hoofdkantoor is gevestigd in Japan. Yamada Europe richt zich op de verkoop, service en ondersteuning voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika en wordt daarbij ondersteund door een netwerk van distributeurs.
Voorraad- en leveranciersmanagement is een uitdagend vakgebied. Zeker als je zoals Yamada te maken hebt met een groot assortiment, bestaande uit handelsartikelen, productie-onderdelen en eindproducten. Het huidige softwarepakket gaf niet de inzichten waarmee men de inkopen en voorraden eenvoudig kon bijstellen aan veranderingen in de marktvraag of levertijden. Voorraadniveaus werden niet tijdig bijgesteld, waardoor voor een deel van de artikelen mogelijk te veel voorraad werd aangehouden.
Om tot optimale voorraadniveaus te komen zijn allereerst levertijden vanuit leveranciers inzichtelijk gemaakt. Vervolgens zijn in samenspraak met Yamada uitgangspunten gekozen voor gemiddelde productietijden en veiligheidsvoorraden. Door deze informatie te combineren met productie- en salesdata kunnen automatisch advies-voorraadniveaus worden berekend. De inzichten zijn uitgebreid met de ontwikkeling van de voorraadwaarde, zowel terugkijkend als vooruitkijkend, en informatie over non-moving stock. De dashboards zijn beschikbaar gesteld via Power BI. Daarvoor is een connectie gerealiseerd tussen AFAS en Microsoft Power BI, waarbij dagelijks verversing van data plaatsvindt.
De dashboards worden door Yamada in de dagelijkse operatie toegepast bij het bepalen van de in te kopen producten en voor het constant monitoren en bijstellen van voorraadniveaus. FactVision heeft daarvoor een beleidsdocument opgesteld dat beschrijft hoe data wordt toegepast om voorraadniveaus te optimaliseren. Bovendien kan Yamada met de inzichten actief sturen op levertijden richting leveranciers.
De inzichten en acties leveren de volgende voordelen op voor Yamada.
“Door het inzichtelijk en laagdrempelig toegankelijk maken van cruciale informatie kunnen wij nog sneller inspelen op de vraag van onze klanten. In deze tijden waarin we wereldwijd voor uitdagingen staan is een partner als FactVision prettig om te hebben. Via praktische oplossingen spelen zij in op trends.”
Samen creëren we nieuwe inzichten en realiseren we verbeteringen
die leiden tot meer groei en resultaat.