Lindehof Dranken is actief als distributeur van diverse alcoholische dranken, zoals party shooters, likeuren, rum en gin. Als zodanig voert het producten uit eigen ontwikkeling als ook dranken waarvoor zij het distributierecht bezit. Daarnaast voorziet Lindehof Dranken in private labeling, waarbij dranken op maat worden ontwikkeld op basis van de gewenste smaak en een gepersonaliseerde verpakking en etiket.
De wensen vanuit Lindehof waren grofweg in te delen in twee gebieden. Als eerste had men behoefte aan meer inzicht in de ontwikkeling van de omzet en de winstgevendheid van de activiteiten, bij voorkeur vanuit diverse invalshoeken. Ten tweede zag men mogelijkheden om accountmanagers te ondersteunen met betere informatie, zodat zij beter in staat zouden zijn om te sturen op groei.
Met dashboarding in Power BI hebben we voor stuurinformatie gezorgd op het gebied van omzet, orderintake en brutomarge. Bovendien zorgen de interactieve dashboards ervoor dat verschillende dwarsdoorsnedes kunnen worden gemaakt op bijvoorbeeld klanttype, artikelgroep en bestaande klanten versus nieuwe klanten. Er zijn separate inzichten gecreëerd op klantniveau waarmee sales kan sturen op behoud,heractivatie en orderwaarde van bestaande klanten. Denk hierbij aan informatie over bestelpatronen en klantcontacten.
Aanvullend hebben we op verzoek van Lindehof een strategische analyse uitgevoerd, ondersteund door data. Daarvoor hebben we een structuur voor product-markt combinaties en een klantenpiramide opgezet. Beide zijn gebruikt voor een analyse van de winstgevendheid van de activiteiten en producten van Lindehof Dranken.
Op basis van de opgedane inzichten zijn normen bepaald om klantbehoud te optimaliseren. Daarmee kan sales gericht actie ondernemen richting klanten, bijvoorbeeld bij het plannen van afspraken. Dit is door ons ondersteund met het aanbieden van planningsoverzichten voor accountmanagers. Op basis van de uitgevoerde strategische analyse stellen we samen met Lindehof het business plan op voor de komende jaren. Ook hier zullen we ervoor zorgen dat de inzichten in Power BI bijdragen aan het monitoren en realiseren van het business plan.
De inzichten en acties leveren de volgende voordelen op voor Lindehof.
‘’De samenwerking met FactVision is prettig en pragmatisch. Er wordt constructief meegedacht en geadviseerd over dataverwerking, de achterliggende behoeften en een passende vertaling hiervan naar dashboards als ook de toepassing ervan. Voor ons heeft dit met name meer inzicht en handvatten opgeleverd om de dagelijkse operatie beter te ondersteunen en strategische keuzes te onderbouwen’’.
Samen creëren we nieuwe inzichten en realiseren we verbeteringen
die leiden tot meer groei en resultaat.